Одним із пріоритетних напрямків діяльності територіального управління є матеріально-технічне та інформаційне забезпечення місцевих загальних судів області.
Крім відповідного оснащення судів сюди слід віднести і забезпечення комп’ютерною та іншою оргтехнікою, засобами для фіксування судового процесу, відеоконференцзв’язком тощо.
Згідно встановлених норм в судах області має бути 535 персональних комп’ютерів. На кінець звітного періоду судами використовується 383 персональні комп’ютери. Забезпеченість комп’ютерами складає 71,6% від загальної кількості комп’ютерної техніки, необхідної для повного забезпечення ними судів. При цьому частина суддів та працівників апарату судів продовжує використовувати в роботі власні комп’ютери та ноутбуки.
Варто зазначити про зростання кількості фізично та морально застарілих персональних комп’ютерів (115 комп’ютерів або 30%), які необхідно в подальшому замінити на більш сучасні та потужніші.
Згідно облікових даних в судах знаходиться 151 система фіксування судового процесу, з них 138 на базі персонального комп’ютера та 13 цифрових магнітофонів «Тритон». При цьому 64 системи фіксування є морально застарілими, що складає 42,4%. Для заміни морально застарілих систем фіксування судового процесу було придбано 10 комплектів систем фіксування судового процесу.
Після завершення інвентаризації ми спільно з судами розпочинаємо роботу по списанню фізично та морально застарілих комп’ютерів, іншої оргтехніки.
У першому півріччі територіальним управлінням спільно із спеціалістами ДП „Інформаційні судові системи” в Рівненській області у всіх місцевих загальних судах області було визначено приміщення, в яких встановлено обладнання для допиту свідків (веб-камери, мікрофони, гучномовці). Судами за сприяння територіального управління було надано комп’ютери, на які встановлено відповідне програмне забезпечення, що дозволяє функціонально використовувати зазначене обладнання.
На виконання вимог Закону України „Про доступ до судових рішень” міськими та районними судами області копії судових рішень надсилаються в електронному вигляді в державне підприємство „Інформаційні судові системи”, на яке покладено ведення Єдиного Державного реєстру судових рішень.
Всього за 9 місяців підлягали направленню до реєстру 44358 копій судових рішень, фактично направлено 44104 копії, що становить 99,4%.
При цьому стопроцентне направлення копій рішень забезпечили Березнівський, Гощанський, Демидівський, Дубенський, Дубровицький, Острозький, Радивилівський, Рівненський, Рокитнівський районні суди, Рівненський міський суд.
Ідентифікація рішень того чи іншого суду проходить за допомогою перевірки електронного цифрового підпису судді. У третьому кварталі 2013 року територіальним управлінням вжито заходів для забезпечення виготовлення та видано для використання в роботі 76 ключів електронного цифрового підпису.
Дія виготовлених у минулому році для суддів ключів ЕЦП закінчується в листопаді – грудні поточного року. Тому територіальним управлінням спільно з працівниками апарату місцевих судів у листопаді розпочнеться робота по виготовленню нових ключів ЕЦП.
Керівникам апарату судів необхідно забезпечити підготовку документації у стислі строки та належну взаємодію у цьому питанні з головним спеціалістом з інформаційних технологій ТУ Петріним Д.В., який визначений відповідальним за взаємодію з податковою з питань виготовлення ключів ЕЦП.
Територіальним управлінням спільного регіональною службою підтримки ДП «ІСС» було вжито організаційних заходів з питань впровадження Електронного суду.
Так, 12 червня на виконання наказу ДСА України № 72 від 31 травня 2013 року «Про реалізацію проекту щодо обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу», проведено відеосемінар для керівників апаратів та головних спеціалістів з інформаційних технологій з питань електронного суду, електронних запитів реєстраційного номеру облікової картки платника податків учасника справи, надсилання повісток за допомогою sms-повідомлень та порядку отримання працівниками органів судової влади послуг електронного цифрового підпису.
З метою забезпечення додержання вимог Інструкції «Про порядок роботи з технічними засобами відеозапису ходу і результатів процесуальних дій проведених у режимі відеоконференції під час судового засідання (кримінального провадження)», 3, 5 та 6 вересня 2013 року територіальним управлінням та регіональною службою підтримки у Рівненській області ДП «Інформаційні судові системи» на базі Сарненського районного суду, Дубенського міськрайонного суду, Рівненського міського суду проведено семінари-заліки для секретарів судових засідань щодо порядку використання систем відеоконференцзв’язку та практичного їх застосування.
За підсумками проведених семінарів-заліків секретарям судових засідань місцевих загальних судів області видано 91 сертифікат про успішне проходження індивідуального навчального практикуму «Використання систем відеоконференцзв’язку під час здійснення судочинства».
Відповідно до вимог ст.336 КПК України стосовно проведення процесуальних дій у режимі відеоконференції під час судового провадження у першому півріччі поточного року до місцевих судів області було доставлено відповідне обладнання, яке в подальшому було змонтоване та введене в експлуатацію.
Станом на 1 жовтня 2013 року у всіх судах області встановлено стаціонарні системи відеоконференцзв’язку. Крім того, 9 мобільних систем територіальним управлінням передано до установ виконання покарань управління державної пенітенціарної служби в Рівненській області.
Згідно отриманої з судів інформації на даний час вже використовували системи відеоконференцзв’язку Рівненський міський суд та Сарненський районний суд.
Для забезпечення належної роботи придбано сервери для Березнівського, Демидівського, Костопільського, Млинівського, Рівненського, Сарненського районних судів та Кузнецовського міського суду.
Відповідно до наказу ДСА України від 20 вересня 2013 року №119 “Про реалізацію проекту щодо надсилання судами SMS-повідомлень учасникам судового процесу (кримінального провадження) у місцевих та апеляційних загальних судах” з 1 жовтня в судах запроваджено надсилання учасникам судового процесу текстів судових повісток у вигляді СМС-повідомлень.
Введення СМС-повідомлень учасникам процесу можна розцінювати двояко. По-перше це вимога часу. Коли нові технології охвачують різні сторони нашого життя, у тому числі і систему судочинства. По-друге – це вимушених захід у зв’язку зі значним зростанням протягом останніх років вартості поштових відправлень.
Якщо навіть по нашій області використання поштових марок за минулий рік склало 1 млн. 250 тис.грн, за 9 місяців цього року – вже 1 млн.82 тис.грн. - це примушує шукати шляхи оптимізації цього процесу, що нададуть можливість зменшення витрат на поштові відправлення.
Станом на 18 жовтня у нас майже всі суди включились у цю роботу.
Активно працюють Березнівський районний суд - 61 повідомлення, Дубно – 51 повідомлення, Дубровиця – 39, Костопіль – 32, м.Рівне – 147.
З 16 вересня цього року набрало чинності Положення про порядок доступу судів загальної юрисдикції до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Всі суди з цього питання провели відповідну роботу.
Державною міграційною службою України створено Довідково –інформаційних реєстр перекладачів. 11 вересня цього року управлінням направлявся лист судам щодо проведення реєстрації. На даний час Державною міграційною службою вже надано доступ до реєстру перекладачів Дубенському міськрайонному суду, Демидівському та Сарненському районним судам.
Коротко про розміщення інформації на веб-сторінках судів. У даний час цьому питанню приділяється підвищена увага. Рада суддів загальних судів у поточному році декілька разів розглядала це питання.
Так, 28 лютого радою суддів затверджено зміст інформації, яка підлягає оприлюдненню на веб-сторінках судів. У червні місяці до цього переліку додатково було включено список справ, призначених для розгляду та показники діяльності суду за півріччя (рік).
Це дало певні позитивні зрушення – всі суди звернули увагу на свої веб-сторінки у складі веб-порталу «Судова влада України» і почали їх наповнювати. Порівняно з таким же періодом минулого року кількість інформацій зросла - і значно з 212 до 1442 у цьому році.
Щомісяця державним підприємством «Інформаційні судові системи» проводиться моніторинг стану розміщення вказаних інформацій на сайтах судів.
Ще влітку декілька наших судів потрапляти в список тих, хто за місяць не розмістив жодної інформації на сайті. У вересні – жовтні ситуація виправилася. Тому інформацію потрібно розміщувати щомісячно, а не по принципу – то густо, то пусто.
Також необхідно контролювати і якість розміщених інформацій. Якщо не будете контролювати ви, контролюватимуть за вас. І будуть згадувати в оглядових листах.
Радою суддів загальних судів 16 вересня ц.р. всім судам направлявся лист Там дана негативна оцінка розміщенню на веб-сторінках судів вітальних листівок та інформації, яка не стосується діяльності суду – зокрема, одним із районних судів м.Севастополя на своїй веб-сторінці було розміщено привітання до свята піонерів та текст пісні «Взвейтесь кострами, синие ночи…»
Також хочу звернути Вашу увагу на виконання Закону України “Про доступ до публічної інформації”. У всіх судах розроблені Положення про порядок організації доступу до публічної інформації. Будь ласка, дотримуйтесь визначених строків надання інформації.
Стан кадрового забезпечення
Важливе значення у функціонуванні судів відіграє кадровий потенціал суддів та працівників апарату судів, їх фаховий рівень.
Станом на кінець звітного періоду в місцевих загальних судах області вакантними є 9 посад суддів, зокрема, по одній вакансії в Демидівському, Зарічненському, Корецькому, Костопільському, Млинівському, Радивилівському, Рівненському районних судах, Кузнецовському та Рівненському міських судах.
Наказом Голови Державної судової адміністрації України від 27.09.2013 №125 «Про внесення змін до наказів Державної судової адміністрації України від 28 грудня 2012 року №177 та від 11 червня 2012 року №78» збільшення штатної чисельності суддів місцевих судів та штатної чисельності працівників апаратів місцевих судів перенесено з 1 жовтня 2013 року на 1січня 2014 року.
В нашій області штатна чисельність суддів має збільшитись на 17 осіб, працівників апарату судів – на 49осіб.
За звітний період звільнено з посади судді 5 суддів у наступних районних судах – у Корецькому Млинівському Костопільському та Здолбунівському районних судах.
За 9 місяців поточного року шість суддів обрано на посаду судді безстроково.
За звітний період призначено на посади 2 суддів місцевих загальних судів Рівненської області (суддю Дубровицького районного суду Оборонову І.В. та суддю Корецького районного суду Сірака Д.Ю.).
Згідно Постанов Верховної Ради України «Про обрання суддів» суддів Костопільського районного суду Піскунова В.М. та Маринича В.К., суддю Рокитнівського районного суду Єремейчука С.В. обрано на посади суддів апеляційного суду Рівненської області.
З метою підвищення професійної кваліфікації суддів та працівників судів територіальне управління постійно проводить роботу щодо направлення на курси підвищення кваліфікації суддів та працівників апарату судів.
За 9 місяців поточного року відповідно Графіку підготовки суддів та працівників апарату судів, затвердженого Національною школою суддів України, пройшли навчання з підвищення кваліфікації в регіональному відділенні Національної школи суддів України 10 працівників апарату місцевих загальних судів області, що становить 25% від запланованої кількості та 26 суддів місцевих загальних судів, що становить 74,2% від запланованої кількості.
Крім запланованих відповідно Графіку курсів та семінарів 4 судді та 2 працівники апарату судів, підвищили кваліфікацію з курсу «Боротьба з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванням тероризму», що проводилися у Навчально-методичному центрі Держфінмоніторингу України та його регіональних відділах.
Однак, недостатнє фінансування службових відряджень перешкоджає належно виконувати плани проведення навчань з підвищення кваліфікації суддів та працівників апарату судів.
Ще одне питання, на яке хочу звернути увагу – проходження в судах практики студентами вищих навчальних закладів.
Протягом 9 місяців поточного року в місцевих судах пройшли практику 137 студентів. Найбільше навантаження припало на м. Рівне – 28 студентів, Острог – 22, Дубровиця, Костопіль, Дубно, Рівненський район – по 11.
Оскільки визначення бази практики у вузах, як правило, віддано на розсуд студентів, це в подальшому ускладнює вирішення питання розподілу студентів на практику.
У зв’язку з цим територіальне управління буде перерозподіляти студентів на інші суди, щоб уникнути їх скупчення в одному суді.
Також мають місце окремі випадки, коли студенти не з’являються для проходження практики. У таких випадках необхідно відразу повідомляти територіальне управління для подальшого інформування ДСА України та навчального закладу.
І в кінці - про охорону приміщень судів. Питання охорони приміщень судів, безпеки суддів та працівників апарату судів області завжди займають важливе місце в діяльності територіального управління, хоча можливо, і менше афішуються.
В області 18 міських та районних судів фактично розміщені та функціонують в 20 приміщеннях (в двох приміщеннях розташовані Корецький та Рівненський районні суди).
Станом на 1 жовтня поточного року спецпідрозділом судової міліції «Грифон» цілодобово охороняються приміщення Рівненського міського суду, Острозького, Здолбунівського та Рівненського районних судів. Крім того, у робочий час охороняються всі інші суди.
У 14 міських та районних судах області з 18 (77,8%) встановлені та використовуються стаціонарні металодетектори, в інших 4 судах використовуються портативні металошукачі, що повністю відповідає вимогам Інструкції про порядок організації підтримання громадського порядку в суді, припинення проявів неповаги до суду, а також охорони приміщень суду від 6.09.2004.
До кінця поточного року планувалося придбати та встановити стаціонарні металодетектори в приміщеннях Дубровицького, Здолбунівського районних судів та Дубенського міськрайонного суду.
Для покращення стану охорони приміщень судів будівлі Костопільського та Здолбунівського районних судів, Дубенського міськрайонного суду обладнані системами відеоспостереження. У третьому кварталі ц.р. обладнане системою відеоспостереження також і приміщення Рівненського міського суду. Роботу в цьому напрямку територіальне управління планує продовжити і в наступному році.
Також слід зазначити, що у будівлях 5 районних судів (що становить 25 % від загальної кількості будівель судів), кабінети суддів та їх помічників розташовані на окремому поверсі з обмеженням доступу на цей поверх сторонніх осіб.
Всього у приміщеннях судів згідно встановлених нормативів та з урахуванням штатної чисельності суддів має бути 69 залів судових засідань. Зараз налічується 51 зал, що складає 74% від потреби.
Відповідно до встановлених вимог у всіх 18-ти судах металевими загородженнями обладнані 25 залів судових засідань для розгляду кримінальних справ. Всі ці загородження необхідно переобладнати на загородження зі скла чи оргскла, як це визначено новим Кримінальним процесуальний кодексом України.
До кінця поточного року планувалося провести таку заміну в Рівненському міському, Рівненському районному та деяких інших судах.
На даний час у міських та районних судах області встановлено 58 тривожних кнопок з виведенням сигналу на пост працівника судової міліції. Робота у цьому напрямку була продовжена і в третьому кварталі поточного року – у вересні територіальним управлінням укладено договір на придбання 30 тривожних кнопок для місцевих судів області. Документи на проведення оплати тривожних кнопок уже майже місяць перебувають в управлінні держказначейства. Після проведення оплати тривожні кнопки будуть розподілені між місцевими судами області.
З метою вирішення питання дезінфекції камер для тримання підсудних, залів судових засідань територіальним управлінням укладено договір про придбання для цієї мети 20 бактерицидних опромінювачів, які після проведення держказначейством їх оплати будуть розподілені між судами.
На кінець звітного періодуохоронна та пожежна сигналізація встановлена у всіх 20-ти приміщеннях міських та районних судів. У третьому кварталі поточного року обладнано охоронно-пожежної сигналізацією одне з приміщень Корецького районного суду, яке у 2012 році було отримане в оренду.
Встановлене у приміщеннях судів обладнання дає можливість доукомплектування системи охоронно-пожежної сигналізації кожного приміщення суду додатковими датчиками.